Thursday 15 March 2012

RUKHSAH

Daripada Muaz ibn Jabal r.a, beliau berkata: "Kami berangkat bersama Rasulullah s.a.w., menuju perang Tabuk, lalu baginda selalu mengerjakan solat zohor dengan Asar dan solat maghrib dengan solat isyak secara jamak. (Diriwayatkan oleh Muslim) 
rukhsah ini berlaku dengan SEBAB adanya permusafiran.......
syarat memiliki rukhsah ini dengan tidak melakukan maksiat ..sama ada dari segi niat ataupun maksiat di dalam perjalanan

FIQH HADIS yang pertama

pertama : keharusan ulamak melakukan jamak pada solat zohor, asar dan isyak pada keadaan seperti berikut :-

- ketika berada di Arafah dan Muzalifah...( para jemaah haji mereka boleh buat jamak.Diharuskan jamak ta'khir)

- musafir yang jauh melebihi 2 marhalah. jarak Qosar. ( Dibolehkan jamak zohor ,asar ,isyak, sekiranya berniat musafir. Sekiranya dia keluar dari rumahnya sebelum zohor maka ke atasnya di bolehkan jamak ta'khir)
  : sekiranya keluar lepas zohor jamak taqdim....

- boleh buat jamak ketika menghadapi hujan lebat...( jamak taqdim) namun hanya di khaskan kepada mereka yang benar benar setia pada solat jemaah di masjid sahaja


PANDANGAN MAZHAB.....

- pertama: Hanabilah dan Hambali ialah = jamak maghrib dan Isyak = boleh jamak taqdim dan ta'khir
- kedua: Maliki....= boleh jamak taqdim sahaja..
- ketiga: Syafie = boleh jamak taqdim

:- ketika dalam keadaan sakit atau uzur...( kesulitan)

- pandangan mazhab Syafie dan Imam Ahmad = diharuskan jamak taqdim dan jamak takhir bagi orang sakit kerana kesusahan orang sakit ini lebih teruk daripada orang yang tidak boleh pergi masjid kerana hujan.

Wallahua'lam...

Yasmin Azizan...

22 Rabi' alAkhir 1433...

Wassalam...

No comments:

Post a Comment